Bursa Tofaş Fen Lisesi öğrencileri Havacılık, Uzay ve Teknoloji festivali TEKNOFEST liseler arası elektrikli otomobil verimlilik yarışlarında, teknik tasarım raporunda Türkiye’ye 5.liği alarak finalist oldular. Finalist ekip Yıldırım Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Radyo ve Televizyon alanı stüdyolarında hazırlanan ve alan öğretmeni Cansu Demiray moderatörlüğündeki Eğitimin Nabzı programına konuk oldu. 4.sü düzenlenen Havacılık, Uzay ve Teknoloji festivali TEKNOFEST Türkiye’nin dört bir yanından katılan öğrencilerin hazırladıkları birbirinden farklı projeler tanıtıldı. Bursa Tofaş Fen Lisesi öğrencilerinin hazırladığı elektrikli otomobil projesi yoğun ilgi gördü. İlk defa katıldıkları projede öğrenciler yarışmadan 5.lik ile döndü. 2022 Uzay ve Teknoloji festivali TEKNOFEST ‘te daha iddialı olduklarını belirten ekip Tasarım Ekip Kaptanı Nisanur baştaş, Finans Ekip Kaptanı Sudenur Kurt, Genel Ekip Kaptanı Duha Keskin yazılım ve otonom alanındaki projeleriyle fark yaratacaklarını belirtti.
Küçük yaşlardan bu yana hayallerinin otomobiller olduğunu ifade eden ekip lideri Duha Keskin; "TEKNOFEST’in elektrikli otomobil projesini liselere getirmesiyle her şey değişti. Daha önceleri üniversite takımlarının yaptıkları otomobil projelerine imrenerek bakarak, keşke bizde böyle bir otomobil yapsak diyorduk işte bu onun fitilini ateşleyen ilk şey oldu. Bir otomobilin fikrinden lastiğine, tasarımına kadar bizim elimizden çıkması, tamamen bizim emeğimiz olması bizi bu projeye iten en büyük sebep oldu" diye konuştu.
İlk başlarda her iyi hali olduğu kadar zorluklarında yaşandığını belirten Duha Keskin; “Projenin başında evet otomobil yapacağız ama bu zamana kadar sadece akademik anlamda bir eğitim aldığımız için, bir otomobil nasıl yetiştirilir hiçbirimizin fikri yoktu. Bu sebeple ilk ve en önemli zorluk bir otomobil nasıl yapılır sorusuydu. Bunun için ilk başlarda araştırmalara başladık. Bir otomobilin nasıl yapılacağını, daha doğrusu bir otomobil proje fikrini nasıl düşünebiliriz, çünkü bir otomobil yapacağız ama o kadar multidisipliner bir alan ki her parçasına eğimine kadar her şeyini hesaplamamız gerekiyordu. En ufak hata diğer alanlarda da sorunlara yol açıyordu bunu hesaplayabilmemiz için iyi bir alt yapı oluşturmamız gerekiyordu. Bu süreçte alanında uzmanlaşmış insanlarla görüşerek, nasıl bir yol izlememiz gerektiğiyle ilgili tüyolar aldık. Bu dönemde bizlere projeye daha önceden katılmış, deneyimli olan Uludağ Üniversitesi ve Bursa Teknik Üniversitesi takımlarından da destek aldık ” dedi.
“ Ülkemizin yerli ve milli otomobili bizim kendi topraklarımızdan oluşmalı ”
Takımın Finansman ekip kaptanı Sudenur KURT; “ projeye girerken bu ülkenin gençleri olarak geleceğimize katkı sunmalıyız bunu, elimizden geldiğince yapmalıyız. Ülkemizin yerli ve milli otomobili bizim kendi topraklarımızdan oluşmalı! Amacımız ülkemize katkı vermek olduğu için biz asla yılmadık. Çünkü bizler geleceğin gençleriyiz, ama bugününde ortaklarıyız bu yüzden bizim için çok önemli olan bu amacımızı hiç değiştirmeden yolumuza devam ettik ” dedi.
İlk başta elimizde metre dahi yoktu
Projenin tasarım ekip kaptanı olan Nisanur BAŞTAŞ; projenin ilk zamanlarında ekipman konusunda bir çok eksiklerinin olduğunu, başta aracı çizmek için bilgilerinin olmadığını ama basit çizimler ile internette araştırmalar yaparak aracın ilk kalıbını ortaya çıkarttıklarını belirtti.
Herkesin tek hedefi bir otomobil ortaya çıkarmaktı
Kocaeli Körfez yarış pistinde ki atmosferden çok etkilediğini belirten Ekip lideri Duha Keskin; “ Gittiğimiz ortam da katılımcıların nasıl bir mühendislik ürünü ortaya çıkaracaklarını bilmiyorduk. Sadece kendi aracımız sınırları içerisindeydik. İlk başta bir yarış ortamı oluşacağını, herkesin en iyi arabayı yapmak için birbirleriyle yarışacağını düşünüyorduk. Ama oraya gittiğimizde çok farklı bir atmosferle karşılaştık. Herkesin birbirinin eksiğini doldurduğunu, gerektiğinde takımların kendi araçlarını bırakıp diğer ekiplere yardım ettiğine yakından şahit olduk. Orada Mükemmel bir dayanışma gerçekleşti. Herkesin tek hedefi bir otomobil ortaya çıkarmaktı.” Dedi.
“Bizim bir hedefimiz var araba üretmek istiyoruz”
Belirledikleri hedeflere büyük oranda ulaştıklarını ifade eden Finansal ekip lideri Sudenur Kurt; yarışmada ilk senemiz olduğu net noktasal hedeflerimiz yoktu. Amacımız kesinlikle şunu başaracağız değildi. Tek bir hedefimiz vardı araba üretmek! Şuan elimizde bir arabamız var ve bu bizi mutlu eden bir şey arabamız olması başardığımızı gösteren bir durum” dedi.
Tasarım Ekip Kaptanı Nisanur Baştaş; “ proje döneminde takımın çoğu 11.sınıftan 12.sınıfa geçiyordu çevremizdekilerin çoğu sınava çalışıyorken bizim araba sevgimiz yıllardır süregelen bir şey olduğu için kendimize bir zaman ayırıp arabaya daha fazla kendimizi vererek arabayı bu hale getirmeyi başardık . bu dönemde sadece bursa değil bir çok şehirden de proje arkadaşlarımız oldu başta Adıyaman fen lisesi, bursa Anadolu lisesi açık lise gibi bir çok okuldan farklı takım arkadaşlarımız oldu” dedi.
Sıradaki hedefimiz kendi kendine giden otonom araç
Bu proje döneminde herkes elinden gelenin fazlasını yaptığını belirten ekip lideri Duha Keskin; “ bu süreçte yaşadığımız zorlukları not ettik, hatalarımızdan ders çıkararak otomobil alanında daha kapsamlı, büyük projelere imza atmak istiyoruz. Bu sene aynı yarışamaya ek olarak bir otonom araç yapmak istiyoruz tamamen kendi kendine giden ve belli görevleri gerçekleştiren bir araç yapmak istediklerini belirtti.”
Elektrikli otomobillerin en büyük problemi olan şarj süresi ve düşük menzili öğrenci işiyle çözmek istiyoruz
Hedeflerinin her zaman sürdürülebilir bir proje olduğunu belirten Duha Keskin; “Bu sene en iddialı olduğumuz alanlardan bir tanesi de yapmış olduğumuz otomobilin içini tamamen biz döşeyerek aynı zaman dada kendi geliştirdiğimiz yazılımlarla otomobile tamamen yapay zeka döşemek istiyoruz. Bu sene ilk defa katılacağımız otonom alanında da proje üreteceğiz bu projede otonom alanında en önem verdiğimiz alan olan güvenlik alanında ekstra çaba sarf ediyoruz. Geliştireceğimiz yapay zeka ile aracın kendi kendine enerji sağlamasını hedefliyoruz. İddialı olduğumuz alanlardan birincisi gerçeğe en yakın seri üretime en yakın aracı üretebilmek 2. Otomobile statik olan katsayılar yerine dinamik olarak dereceye oynatalım gerçekten elektrikli otomobillerin en büyük problemi olan uzun şarj süreleri ve düşük menzillere aslında bir öğrenci işiyle çözelim istiyoruz ” dedi.
Finansal problemlerimizi proje destekçilerimiz sayesinde çözdük
Otomobilin proje aşamasında en zorlandıkları dönemin finansal kaynak olduğunu dile getiren Finansal ekip lideri Sudenur Kurt; “ finansal kaynak problemi bizim için ciddi bir sorundu. İlk kez bir projeye başladığımız için ne kadar bir bütçeye ihtiyacımız var, bu bütçeyi nasıl kullanmalıyız en önemlisi de bu bütçeye nasıl ulaşabiliriz? Bunlar proje dönemin de bizim için büyük bir problemdi. Proje döneminde TÜBİTAK belli bir miktar yardımda bulunsa da istediğimiz şekilde bir araba yapabilmemiz için verilen miktar yeterli olmuyordu. Bu konuda kendimizi tanıtarak, projemizi tanıtarak insanların projeye destekleriyle yarışmada ilerledik” dedi.
Sözlerini tamamlarken Hedeflerinin yerli ve milli otomobilin yollarda görmek olduğunu belirten Duha Keskin; En önemli hedefimiz bu ülkeye bir şeyler katabilmek , artık insanlara gerçekten teknolojinin uzak yerlerde değil burada da geliştiğini, burada da gerçekten nitelikli ürünler ortaya koyulduğunu, koyulabileceğini göstermek istiyoruz dedi.