Türkiye’nin Otomobil Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi (TOGG) tarafından organize edilen Türkiye’nin ilk elektrikli yerli otomobili tanıtımı halkın katılım toplantısı Gemlik Belediyesi Cemil Meriç Kültür Merkezinde yapıldı.
Korana Virüs gölgesinde Gemlik Belediyesi tarafından dağıtılan maskeler ve birer sıra boşluk bırakılarak organize edilen oturma düzeninde gerçekleşen oturumda yetkili firmanın hazırladığı ön ÇED raporu masaya yatırıldı.
AK Parti Bursa Milletvekili Zafer Işık, Gemlik Belediye Başkanı Mehmet Uğur Sertaslan, Gemlik Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Paşa Ağdemir, Gemlik Ticaret Borsası Meclis Başkanı Hasan Yıldırım’ın yanı sıra belediye meclis üyeleri ve bazı sivil toplum örgütü temsilcilerinin de yer aldığı toplantıya bazı vatandaşlarda ilgi gösterdi.
İl Çevre Müdürlüğü yetkilileriyle birlikte ÇED Raporunu hazırlayan Armada Eğitim ve Belgelendirme Danışmanlık Mühendislik Enerji Denizcilik Sanayi ve Limitet Şirketi yöneticileri Türkiye’nin elektrikli ilk yerli otomobili üretimi konusunda bilgiler verdiler. Firma Müdürü Kemal Battal’ın yanı sıra Mühendis Müge Oruçoğlu ön ÇED Raporunu anlattı. Yıllık Elektrikli ve bataryalı 175 bin otomobilin üretileceği tesislerde % G teknolojisinin kullanılacağını anlatan Müge Oruçoğlu, proje yeri, çevresel etkileri, üretim kapasitesi ve istihdam konularına yönelik açıklamalarda bulundu. İnşaat aşamasında 2 bin kişinin çalışacağı projede hedeflenen toplam istihdamın 2032 yılına kadar 4 bin 323 kişi olacağını vurgulayan Oruçoğlu, Maliye Bakanlığı arazisinin 49 yıllığına TOGG’a irtifak hakkı olarak tahsis edildiğini bildirdi.
MHP’li Belediye Meclis Üyesi Mahmut Solaksubaşı, sıradan bir zeytinyağı fabrikası açılmak istense bile daha detaylı bir ÇED sunumu hazırlanabileceğine dikkat çekerek, tatmin olmadıklarını kaydetti. Ticaret Borsası Meclis Başkanı Hasan Yıldırım, Gemlik’ten istihdam konusunda yeterli bilgi bulunmadığını ifade ederek, mavi ve beyaz yakalı çalışan konusunda bir istatistik olup olmadığını sordu. Belediye Başkanı Mehmet Uğur Sertaslan’da, çevresel etki ve riskleri bölümüne tüm Gemlik’in dâhil edilmesi gerektiğini söyledi. Sertaslan, “Açıkçası bu bölgeye sıradan bir organize sanayi bölgesi yapılsaydı çok üzülürdüm. Türkiye’nin ilk yerli otomobil fabrikası ise bizi sevindirdi. Bu arada istihdam da Gemlik için önemli bir sorundur. 9 bin 800 işsizimiz var. Bir tane Endüstri Meslek Lisemiz var ve onda da otomotiv ile ilgili bir bölüm yok. Alt yapı hazırlanması ve istihdam açısından birkaç tane daha endüstri meslek lisesi yapılabilir. Ve bu büyük tesislerin risk raporlarına Gemlik’in tamamı eklenmelidir” dedi.
Ak Parti Bursa Milletvekili Zafer Işık’ta, tesislerin inşaat alanındaki yollardaki güvenliğin de firma tarafından alınmasını talep etti. CHP’li Belediye Meclis üyesi Galip Gür’de Çarşı Deresi örneğini vererek, ÇED raporlarında her seferinde çarşı deresinin temizlenmesinin yer aldığını ancak hiçbir zaman köklü çalışma yapılmadığını bildirdi. Gür, denetim mekanizmasının etkin çalışmasını istedi.
Toplantıyı izleyen bir bayan vatandaş, üç çocuk annesi olduğunu ifade edip, ekonomik duruma işaret ederek, “İstihdam konusunda yine amcası, dayısı olanlar, siyasi ayrıcalıklı olanlar mı burada işe girebilecek, yoksa geleceğimiz olan çocuklara gençlere gerçekten istihdam mı sağlanacak?” diye sordu. Bir üniversite mezunu öğrenci de 8 yıldır işsiz olduğunu savunarak, yerli otomobil fabrikasının Gemlik’teki gençlere istihdam adına umut olması için söz istedi.
Maskeli oturumda, toplantı ve benzeri etkinliklerin 18 Mart tarihi itibariyle yasaklandığı kaydedildi. Firma yetkilileri ÇED Raporuna öneri, çekince ve görüşlerin de ekleneceğini vurgulayarak, bakanlığa iletileceğini sözlerine eklediler.